Sådan får du mere ud af din trap-bar dødløft som fodboldspiller

Jacob Strøm

Jacob Strøm

Performance specialist. Cand.scient. Sports Science. 25+ certifikater fra EXOS, Barca Innovation Hub osv.

Del indlæg

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Trap-bar dødløft er en af vores klare favorit øvelser, når det kommer til at forbedre styrke og power i benene hos fodboldspillere. Få her tips til hvordan du får mere ud af trap-bar dødløft.
Trap bar dødløft

Med en trap-bar dødløft kan vi ramme en position, som biomekanisk ligger lige i mellem en traditionel squat og dødløft, hvor vi ikke skal være bange for om vi kan komme op med vægten, samtidig med vores lænd bliver skånet med trap-baren.

En fejl som mange dog laver, når de laver alm. dødløft eller trap-bar dødløft, er at de falder fremad, og derfor kommer til at løfte vægten med lænden.

Brug denne teknik i din trap-bar dødløft

Læg vægten tilbage på den bagerste del af foden, så du kan presse din hofte tilbage. Lige inden du løfter i din trap-bar dødløft, skal du presse din storetå ned i jorden. Det vil øge din aktivering af baldemuskulaturen, og derfor gøre at du kan genere mere power og samtidig skåne din lænd. Billedet herunder viser en forkert og en korrekt vægtfordeling for størst udbytte af din trap-bar. 

Forbedre din team bar dødløft som fodboldspiller

Tag os endelige på instagram @fodboldperformance, så vi kan følge din træning og udvikling! Sørg også for at følge med, da vi her løbende vil komme med tips og tricks.

Klik her og læs vores indlæg o 3 øvelser til forebyggelse af korsbåndsskader. 

Referencer:

  1. Camara, Kevin D.; Coburn, Jared W.; Dunnick, Dustin D.; Brown, Lee E.; Galpin, Andrew J.; Costa, Pablo B. An Examination of Muscle Activation and Power Characteristics While Performing the Deadlift Exercise With Straight and Hexagonal Barbells, Journal of Strength and Conditioning Research: May 2016 – Volume 30 – Issue 5 – p 1183-1188 doi: 10.1519/JSC.0000000000001352
  2. Lake J, Duncan F, Jackson M, Naworynsky D. Effect of a Hexagonal Barbell on the Mechanical Demand of Deadlift Performance. Sports. 2017; 5(4):82. https://doi.org/10.3390/sports5040082
  3. Lockie, Robert G. PhD1; Lazar, Adrina BSc2 Exercise Technique: Applying the Hexagonal Bar to Strength and Power Training, Strength and Conditioning Journal: October 2017 – Volume 39 – Issue 5 – p 24-32 doi: 10.1519/SSC.0000000000000327
  4. Swinton, Paul A; Stewart, Arthur; Agouris, Ioannis; Keogh, Justin WL; Lloyd, Ray A Biomechanical Analysis of Straight and Hexagonal Barbell Deadlifts Using Submaximal Loads, Journal of Strength and Conditioning Research: July 2011 – Volume 25 – Issue 7 – p 2000-2009 doi: 10.1519/JSC.0b013e3181e73f87

Populære indlæg