TIPS

Sådan får du mere ud af din trap-bar dødløft som fodboldspiller

Trap-bar dødløft er en af vores klare favorit øvelser, når det kommer til at forbedre styrke og power i benene hos fodboldspillere.
Fodboldperformance

Workouts on-demand Best performance tool Made by stars Pro results

Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på email

Med en trap-bar kan vi ramme en position, som biomekanisk ligger lige i mellem en traditionel squat og dødløft, hvor vi ikke skal være bange for om vi kan komme op med vægten, samtidig med vores lænd bliver skånet med trap-baren.

En fejl som mange dog laver, når de laver alm. dødløft eller trap-bar dødløft, er at de falder fremad, og derfor kommer til at løfte vægten med lænden.

Læg vægten tilbage på den bagerste del af foden, så du kan presse din hofte tilbage. Lige inden du løfter, skal du presse din storetå ned i jorden. Det vil øge din aktivering af baldemuskulaturen, og derfor gøre at du kan genere mere power og samtidig skåne din lænd.

Tag os endelige på instagram @fodboldperformance, så vi kan følge din træning og udvikling!

Referencer:

  1. Camara, Kevin D.; Coburn, Jared W.; Dunnick, Dustin D.; Brown, Lee E.; Galpin, Andrew J.; Costa, Pablo B. An Examination of Muscle Activation and Power Characteristics While Performing the Deadlift Exercise With Straight and Hexagonal Barbells, Journal of Strength and Conditioning Research: May 2016 – Volume 30 – Issue 5 – p 1183-1188 doi: 10.1519/JSC.0000000000001352
  2. Lake J, Duncan F, Jackson M, Naworynsky D. Effect of a Hexagonal Barbell on the Mechanical Demand of Deadlift Performance. Sports. 2017; 5(4):82. https://doi.org/10.3390/sports5040082
  3. Lockie, Robert G. PhD1; Lazar, Adrina BSc2 Exercise Technique: Applying the Hexagonal Bar to Strength and Power Training, Strength and Conditioning Journal: October 2017 – Volume 39 – Issue 5 – p 24-32 doi: 10.1519/SSC.0000000000000327
  4. Swinton, Paul A; Stewart, Arthur; Agouris, Ioannis; Keogh, Justin WL; Lloyd, Ray A Biomechanical Analysis of Straight and Hexagonal Barbell Deadlifts Using Submaximal Loads, Journal of Strength and Conditioning Research: July 2011 – Volume 25 – Issue 7 – p 2000-2009 doi: 10.1519/JSC.0b013e3181e73f87

Prøv 14 dage gratis

Workouts on-demand via app leveret af verdensstjernerne.

Populære indlæg

Performance

Summer Performance Camp 2021

Performance træning til unge skal specialiseres og der skal i høj grad bruges meget tid på basale bevægelser for at skabe ekstra ordinære resultater.

Performance

Så mange reps skal du lave som fodboldspiller – del 1

Hvis du gerne vil være hurtigere og mere eksplosiv, er det vigtigt at du vælger det rigtige antal gentagelser i din styrke eller performance træning. Vælger du det forkerte antal gentagelser og intensitet, risikerer du at blive tung og langsom.

Ønsker du at booste din performance?

Send os en besked eller start med 14 dage gratis i dag!